Kolodvorska cesta 3
6230 Postojna
V Notranjskem muzeju Postojna smo 10. junija 2025 pripravili srečanje za novinarje, na katerem smo predstavili obsežno obnovo in nadgradnjo muzeja, ki poteka v okviru projekta Kul(turizem). V septembru namreč odpiramo novo stalno interaktivno razstavo o kraških jamah, zgradili smo nov zunanji depo, obnovili streho in prenovili muzejsko trgovino.
Predstavniki Notranjskega muzeja Postojna smo v torek, 10. junija 2025 novinarjem in zainteresirani javnosti predstavili obsežno nadgradnjo razstav, infrastrukture, muzejske trgovine, digitalnih vsebin in komuniciranja z različnimi ciljnimi skupinami, ki poteka v okvirju projekta Kul(turizem). Slednjega, v skupni vrednosti 2,1 milijona evrov, vodita Občina Postojna in Zavod Znanje Postojna, obsega pa tretjo fazo obnove garnizije v Notranjskem muzeju Postojna, poleg tega pa zagotavlja tudi skrbno zastavljen inovativni program in vsebino, ki povezuje več deležnikov in področij.
Z novo zgrajenimi površinami rešujemo večno prostorsko stisko muzejev, obenem pa zapolnjujemo nekatere vsebinske vrzeli, ki so jih v desetih letih od postavitve stalne razstave Muzej krasa zaznali tako naši kustosi kot obiskovalci. "Trenutno čakamo na uporabno dovoljenje," je na novinarski konferenci povedala vodja muzeja Tina Poljšak. V kletnih prostorih nastaja razstava, ki se bo pridružila osnovni stalni razstavi v višjih nadstropjih muzeja. Kot je dejala Poljšak, bo v kleti družinski muzej z interaktivnimi in didaktičnimi vsebinami, v katerega se bodo otroci lahko spustili iz muzejske recepcije, kot da se resnično spuščajo v jamo.
Avtorji razstave Ana Čič, Tina Poljšak in Tine Kaluža (foto Valter Leban)
Nova razstava
V prenovljeni kleti želi muzej obiskovalcem skozi različne vsebine predstaviti zgodovino kraških jam iz širokega spektra različnih gledišč. Delila se bo na dva večja sklopa. V prvem bo predstavljena zgodovina jam, preden je vanje vstopil človek, v drugem pa bo poskus ponazoritve posameznih poglavij človekovega poseganja v kraško podzemlje. Po besedah soavtorja nove razstave kustosa Tineta Kaluže bo na razstavi poudarek na jamah kot zatočiščih med turškimi vpadi, med prvo svetovno vojno, ko so se tako uporabljale tako kot bunkerji kot zapori, pa v drugi svetovni vojni, ko so na primer partizani zažgali letalsko gorivo nemške vojske v Postojnski jami.
Predstavili bodo jame ledenice, kjer so domačini pridobivali led, jame kot prostore čaščenja in jame kot odlagališča odpadkov, s čimer želijo opozoriti na ekološko problematiko jam. V tem sklopu bo na ogled ekološka umetniška instalacija, za katero so uporabili smeti iz pred kratkim očiščenega kraškega brezna. Z nekaterimi novimi odkritji bodo nadgradili tudi obstoječo stalno razstavo Muzej krasa, kjer bodo nekatere vsebine predstavili tudi digitalno.
Pred muzejem so zgradili zunanje depojske prostore, kjer bodo mesto našli večji muzejski artefakti, ki jih doslej zaradi prostorskih omejitev niso mogli razstaviti, med njimi prva bencinska lokomotiva iz Postojnske jame, mehanični raženj iz 17. stoletja in drevak. Ob njem bo postavljen tudi lapidarij z ostanki kipov, fosilov in drugih težje predstavljivih eksponatov.
Lokomotiva Montania že na svojem mestu v novem depoju (foto Valter Leban)
Novi turistični produkti
Med novimi turističnimi produkti je soavtorica razstave kustosinja Ana Čič predstavila digitalno platformo Krasflix, zasnovano po vzoru Netflixa, ki so jo pripravili v sodelovanju s podjetjem Arctur. V eni muzejski sobi bo omogočala ogled vseh videovsebin, ki jih pripravlja muzej - od videov na TikToku in podkasta, do predavanj strokovnjakov in etnoloških dokumentarcev. Različnim ciljnim skupinam bo v muzeju na voljo tudi novo igrificirano doživetje Krasolov, ki ga pripravljajo v sodelovanju s podjetjem Enigmarium. Gre za igro zasnovano na podlagi sob pobega, ki poteka po celotnem muzeju. Nadgrajena pa bo tudi soba z jamskimi živalicami, saj bosta obiskovalcem za raziskovanje kraškega podzemlja po novem na voljo dva digitalna mikroskopa.
Nova muzejska trgovina in novi izdelki
V muzeju bo povsem prenovljena tudi muzejska trgovina, kot pomemben del celovite turistične ponudbe in razširjen asortiman izdelkov, povezanih z razstavami, razvili pa bodo tudi nove, edinstvene produkte. »Muzejska trgovina obiskovalcem že ponuja duhovite in poučne izdelke, s katerimi lahko domov odnesejo del muzejske izkušnje. Njena posebnost so majice, magnetki in drugi izdelki s humornimi slogani, kot so TO NI DINOZAVER (temveč jamski medved), TO NI ZMAJ (ampak človeška ribica) in TO NI MRAVLJA (dejansko gre za hroščka drobnovratnika), ki na zabaven način pojasnjujejo pogoste zmote obiskovalcev.
V trgovini bodo tudi umetniški printi in ilustracije priznane ilustratorke Maje Poljanc, tri muzejske mešanice domačih čajev Iz gozda ter ekskluzivna serija skodelica znamke PolonaPolona z motivom Janeza Vajkarda Valvasorja in napisom "Prva kava vojvodine Kranjske".
Lapidarij v nastajanju (foto Valter Leban)
Muzej, dostopen za vse
Notranjski muzej je že zdaj dostopen ljudem z nekaterimi oviranostmi, tako za slepe in slabovidne kot ljudi na vozičku. V okviru nadgradnje in prenove vsebin pa bo pripravljena tudi interpretacijo vseh navedenih razstavnih prostorov in njihovih vsebin v znakovnem jeziku, tako v »slovenski« kot mednarodni kretnji. Ker želimo v muzej privabiti tudi tuje obiskovalce, bodo zanje od zdaj na voljo avdiovodiči, zaenkrat v nemškem in italijanskem jeziku, s katerimi bodo lahko samostojno raziskovali razstave in bolje razumevali vsebine ne glede na jezikovno ozadje.-kolegij